آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در کشور
ما مسئله ای جدید بوده و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در
روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح و تشریخ ارزشهای جدید
حاکم برجامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای
روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت خاص برخوردار است و این مسئله از دیدگاه
اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته
است. نتایج حاصل از تحقیقات رواشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن
است که امکانات مراکز تربیت کودکان از دوره های پیش دبستانی نباید تنها
برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند.
بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این
دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار
است.
طول دوره تحصیل
متوسط
طول دوره کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
5 سال است (حداقل 4 سال و حداکثر 6 سال میباشد) و نظام آموزشی آن مطابق
آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی شده
است و طول هر ترم 17 هفته در هر نیمسال تحصیلی است زمان هر درس از نوع
نظری 17 ساعت، عملی 24 ساعت و کارورزی 51 ساعت است.
تعداد واحدها
تعداد
کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان
142 واحد است، این دروس از لحاط محتوی به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی
تقسیم میشود، دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو دسته تقسیم میشود (42
واحددروس نظری و 8 واحد دروس عملی ) کارورزی به شرح زیر:
- دروس عمومی 23 واحد
- دروس اصلی: پایه علوم ( اصلی ) 61 واحد
- دروس تخصصی : (دروس کاربردی) 50 واحد
- دروس اختیاری 8 واحد
جمع واحد 142
نقش و توانایی یا کارایی
1- مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه ، مهدکودک، کودکستان و آمادگی)
2- کارشناس تهیه مواد و وسائل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی
3- آموزگار مدارس ابتدائی
4- مدیریت مدارس ابتدائی
5- مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم
6- تدریس در مدارس کودکان استثنائی ( در صورت گذراندن دروس اختصاصی و پایه و اصلی)
7- کارشناس و مربی آموزش و پرورش پیش دبستانی در دانشگاه
8- کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
9- کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی
10- کارشناس وزارت آموزش و پرورش (دفتر آموزش ضمن خدمت، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی و مانند آن)
ضرورت و توانایی
در
بسیاری از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما، پدر و مادر مسئولیت و نقش بسیار
مهمی در تربیت کودکان خوددار میباشند, شکی نیست که دامان مادر و خانواده
میتوانند بهترین مربی و محیط تربیتی برای کودک محسوب شوند، ولی این امر به
سبب پیچیدگی های زندگی صنعتی و تقسیم وظایف میتوانند به نحو احسن تحقق
یابد. کافی نمودن آگاهیهای والدین و شناخت نیازهای فرزاندنشان، اشتغال
مادران کارمند و کارگر خارج از خانه به علت ضعف بنیه مالی و اقتصادی
خانواده از اهم مسائل مورد نظرند، از طرف دیگر نیاز کودک به جامعه و توجه
به حقوق کودک و نیاز جامعه به کودکان آینده ساز خود حائز اهمیت بسیار است.
مسئله نیاز اجتماعی بدین صورت مطرح میشود کودک نمیتواند تنها به مادر و
خانواده خود متعلق باشد بلکه به کل اجتماع که درآن پرورش می یابد تعلق دارد
و الزاماً مجموعه به تاثیر پذیری از شرایط و امکانات و سازمان دهی محیط
اجتماعی میباشد. بنابراین همزمان با تربیت خانواده، لازم است مراکز آموزش و
پرورش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش اساسی و حیانی خود
را ایفاء نمایند.
آموزش و پرورش پیش دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بود و تا کنون توجه
شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و
پرورش در توضیح وتشریح ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی و آماده کردن کودکان
برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت برخوردار است
و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسان و کارشناسان
علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان در دروه های
پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان
مورد استفاده قرار گیرند.
بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این
دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی و آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری
برخوردار است. از طرف دیگر نیازهای فردی کودکان از نقطه نظر حسی و حرکتی،
عقلی واجتماع جامعه را به پرورش مربیان متعهد و دلسوز، آگاه و علاقمند نشان
میدهد.
پرواضح است که کار چنین مربیانی بدون آراستگیهای معنوی و مسئولیتهای و
تعهدات دینی و عقیدتی نمیتواند چندان مثمر ثمر واقع گردد. از طرفی نیاز به
تربیت نیروی انسانی در این رشته که در حال حاضر بر عهده سازمان بهزیستی
کشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است مورد تأیید مقامات مسئول
میباشد. به این ترتیب که کلیه مهدکودکهای زیر پوشش سازمان بهریستی و وزارت
آموزش و پرورش برای حسن اداره امور مهدکودکها خود نیاز مبرمی به فارغ
التحصیلان رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی دارند.