معرفی کتاب

شیوه های تقویت هوش نوزادان 12-9
نوزاد از اولین روزهای زندگی به رنگ ها، صداها، بوها و چهره ها بخصوص چهره مادر حساس است. از سه ماهگی به بعد دایره ی دید نوزاد وسیع می شود و می تواند به شکل ها و رنگ های موردعلاقه اش دقت کند، چهره ی افراد خانواده را تشخیص دهد و صداها بخصوص صداهای ریتم دار را تشخیص دهد.

هم چنان که جسم نوزاد از قابلیت و ظرفیت پذیرش تغذیه درست و تمرین های بدنی برخوردار است، توانایی های ذهنی و کنش های مربوط به هوش نوزاد نیز از چنین ظرفیتی برخوردار است. در صورتی که نوزاد تحت تمرین های درست قرار گیرد به گونه ای پویاتر با دنیای پیرامون خود برخورد می کند. در واقع نقش و کارکرد کتاب های این مجموعه همین است. یکایک تصاویر کتاب ها بر اساس علایق نوزاد به رنگ ها و شکل ها طراحی شده اند و هر یک از آن ها ویژگی های شناختی و ذهنی نوزاد را هدف قرار می دهند. شیوه های ارائه شده در این مجموعه کتاب ها بر اساس مطالعات و تحقیقات ۲۵ ساله ی دکتر بئاتریس میلتر در دانشگاه سوربن فرانسه شکل گرفته است. این شیوه ها نوزادان را به واکنش ذهنی واداشته و آن ها را تشویق به دیدن و دقت می کنند. و عملاً باعث می شوند تا نوزادان با ذهنی خلاق تر و هوشمندی پویاتر، آماده رویارویی با زندگی شوند.

فراموش نکنید که برای ایجاد حس امنیت و آرامش نوزاد خود را در آغوش گرفته و تصاویر را یکی بعد از دیگری به او نشان دهید. هر تصویر را در فاصله ی نیم متری صورت نوزاد و در امتداد مسیر نگاه او قرار دهید. سه کتاب این مجموعه باعث گسترش شناخت نوزاد از رنگ ها و شکل ها می شود. درک دسته و گروه را در نوزادان افزایش می دهد و مهم تر آن که باعث بالا رفتن حساسیت کودک نسبت به تصاویر پیدا و پنهان می شود.

مناسب برای بزرگسالا

عکس ‏کتاب هدهد‏

نویسنده: دکتر بئاتریس میلتر
مترجم: طاهره طالع ماسوله
ناشر: با فرزندان

کمی تامل


فرزندان از کوچه وجود شما می‌گذرند اما از شما نیستند،
و اگر چه با شمایند ، به شما تعلّق ندارند.
عشق خود را بر آنها نثار کنید،
اما اندیشه‌های‌تان را برای خود نگه دارید.
زیرا آن‌ها را نیز برای خود اندیشه‌ای دیگری است.
جسم آن‌ها را در خانه خود مسکن دهید اما روح آنان را آزاد گذارید.
زیرا روح آنان در خانه "فردا" زیست خواهد کرد
که شما حتی در رویا نمی‌توانید به دیدار آن بروید.
ممکن است تلاش کنید که شبیه آنان باشید ، اما مکوشید که آنان را مانند خود بار بیاورید.
زیرا زمان به عقب باز نخواهد گشت و با دیروز درنگ نخواهد کرد ... .


«کتاب پیامبر، جبران خلیل جبران، ترجمه دکتر الهی قمشه‌ای»

درون‌گرا یا برون‌گرا بودن ما بطورکلی تعیین کننده مسیر زندگی ماست.

مدت هاست روان شناسان افراد را به ۲تيپ شخصيتي برونگرا و درونگرا تقسيم کرده اند. پس از طرح اين موضوع در حيطه علم روان شناسي، تعداد بي شماري از محققان و کارشناسان درباره اين موضوع تحقيق کردند و آزمون هاي ارزيابي فراواني براي تشخيص تيپ شخصيتي افراد تهيه و ارائه شد؛ آزمون هايي براي دسته بندي افکار، احساسات، قضاوت و درک فرد به منظور بررسي کلينيکي تيپ شخصيتي وي.
به گفته روان شناسان يکي از بهترين، سريع ترين و دقيق ترين آزمون ها براي شناسايي شخصيت فرد، پاسخ به اين سوال است: «وقتي تحت فشار هستيد، خسته ايد، ناراحتيد، عصباني هستيد و استرس زيادي داريد، چه چيزي حالتان را بهتر مي کند؟»
به اين سوالات به ۲شيوه مشخص مي توان پاسخ داد که در ادامه مطلب به آن اشاره مي کنيم.

ادامه نوشته

تست نقاشی آدمک

نقاشی کودکان آنقدر مربوط به رشد و پختگی اوست که حتی می شود هوشبهر کودک را از روی آن سنجید. والدین پس از آن که کودک نقاشی می کشد ، آن را به یک روانشناس ، روان سنج نشان بدهند تا هم هوشبهر کودک و هم مدلی موسوم به بهر تحول یافتگی کودک محاسبه شود ، برای این کاراز کودک یک تست نقاشی آدمک رنگی می گیریم . باید نکات زیر در تست نقاشی آدمک رنگی توسط والدین کودک رعایت شود تا نقاشی کودک قابل تفسیر و تبدیل باشد:

ادامه نوشته

آشنایی با بیماری های کودکان

تومور مغزی

معرفی:
تومورهای مغزی دومین تومور شایع طب اطفال است و در صورتی که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، امکان کنترل و درمان موثر با درصد بالا وجود دارد. شایع ترین آنها مدولوبلاستوم، اپاندیموم، گلیوم و آستروسیتوم می باشد.

علائم:
سردرد (به خصوص سردرد صبحگاهی) - استفراغ، اختلال در تعادل و راه رفتن - اختلالات رفتاری - تشنج (به خصوص تشنج مقاوم به درمان) از علائم شایع این بیماری است. این علائم به عوامل متعددی از جمله محل تومور و سرعت رشد تومور بستگی دارد.

نکته مهم: مطالب ذکر شده، علائم عمومی بیماری بوده که وجود این موارد الزاماً به معنی ابتلا به این بیماری نیست و مراجعه به پزشک متخصص و انجام مراحل تشخیصی، ضروری می‌باشد.

درمان:
روش‌های درمانی این بیماران جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است. جراحی جهت نمونه برداری وتشخیص نوع تومور و همچنین برای کاهش حجم تومور انجام می‌شود.

«اسما» 12 ساله و یکی از کودکان کرد محک با لهجه شیرین کرمانشاهی است. او از فرزندان بهبود یافته محک و قهرمان مبارزه با مدوبلاستوم است. اسما به موسیقی علاقه دارد و دوست دارد در آینده پزشک مغز و اعصاب شود.
تومور مغزی

معرفی:
تومورهای مغزی دومین تومور شایع طب اطفال است و در صورتی که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، امکان کنترل و درمان موثر با درصد بالا وجود دارد. شایع ترین آنها مدولوبلاستوم، اپاندیموم، گلیوم و آستروسیتوم می باشد.

علائم:
سردرد (به خصوص سردرد صبحگاهی) - استفراغ، اختلال در تعادل و راه رفتن - اختلالات رفتاری - تشنج (به خصوص تشنج مقاوم به درمان) از علائم شایع این بیماری است. این علائم به عوامل متعددی از جمله محل تومور و سرعت رشد تومور بستگی دارد.

نکته مهم: مطالب ذکر شده، علائم عمومی بیماری بوده که وجود این موارد الزاماً به معنی ابتلا به این بیماری نیست و مراجعه به پزشک متخصص و انجام مراحل تشخیصی، ضروری می‌باشد.

درمان:
روش‌های درمانی این بیماران جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است.  جراحی جهت نمونه برداری وتشخیص نوع تومور و همچنین برای کاهش حجم تومور انجام می‌شود.

«اسما» 12 ساله و یکی از کودکان کرد محک با لهجه شیرین کرمانشاهی است. او از فرزندان بهبود یافته محک و قهرمان مبارزه با مدوبلاستوم است. اسما به موسیقی علاقه دارد و دوست دارد در آینده پزشک مغز و اعصاب شود.

مقاله

دوستان عزیز یه مقاله در مورد اهمیت و نقش تربیتی تکریم کودکان براتون میذارم امیدوارم از خوانئنش لذت ببرید.


عنوان مقاله: اهمیّت و نقش تربیتی تکریم کودکان و برخی راهکارهای عملی


چکیده

 از جمله شیوه­هایی که در جهت تربیت فرزندان کارآیی فراوانی دارد، شخصیّت بخشی به آنها از طریق تکریم و بزرگداشت شخصیّت ایشان است. تحقیر و خردکردن شخصیّت کودک به بهانه بازداشتن وی از خطا، نه تنها مفید نیست، بلکه نتایج سوء تربیتی نیز به همراه داشته و وی را در خدعه و نیرنگ کسانی که دامی از محبّت دروغین در مقابل وی گسترانیده­اند، گرفتار می­کند. در این نوشتار با نگاهی به اهمیّت و جایگاه تکریم کودکان در شخصیّت بخشی به آنها از دیدگاه آیات و روایات به برخی راهکارهای عملی جهت به کارگیری این روش در تربیت روحی و روانی کودکان اشاره شده است.

ادامه نوشته

هوش؟؟؟؟

این قاعده که بهره‌ هوشی بالا موفقیت آدمی در زندگی را تضمین می‌کند، دارای استثنا‌های فراوانی است، آن‌قدر که این قاعده را زیر سؤال برده است. همچنین هوش و استعداد نیز به عوامل دیگر مربوط می‌شود، از همین رو در برخی جوامع موفقیت به عواملی غیراز هوش چون طبقه اجتماعی و یا شانس و اقبال نسبت داده می‌شود.

  بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هوشیاری عاطفی به میزان بالایی در تنوع زندگی افراد نسبت به یکدیگر نقش بازی می‌کند. براساس اطلاعات می‌توان گفت که هوشیاری عاطفی بارها و بارها می‌تواند قدرتمند‌تر از هشیاری علمی(IQ) باشد و کسانی که معتقدند بهره هوشی افراد را نمی‌توان به وسیله تجربه یا آموزش تغییر داد،  به این مهم دست یافتند که هشیاری عاطفی را بایستی از کودکی به افراد آموزش داد، تا این مهارت در آنان تقویت شود.


ادامه نوشته

آغاز دهه ی فجر و پیروزی انقلاب اسلامی بر همه مبارک باد


معرفی اجمالی گرایش های دیگر علوم تربیتی در مقطع كارشناسی:

آموزش و پرورش کودکان استثنایی :
کودکان استثنایی را می توان به شش گروه کلی تقسیم کرد و هر گروه را با شرایط خاصی تعلیم داد و تربیت کرد . این شش گروه عبارتند از :
1- کودکان عقب مانده ذهنی
2- کودکان معلول جسمی
3- کودکان نابینا و نیمه بینا
4- کودکان ناشنوا و نیمه شنوا
5- کودکان مبتلا به اختلالهای عاطفی و اجتماعی
6- کودکان تیز هوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم کردن امکانات آموزشی ویژه و فرصتهای مناسب به منظور شکوفایی توانایی های ذهنی و جسمی این کودکان با توجه به ویژگیهای عقلانی آنها است .

مدیریت و برنامه ریزی آموزشی:

هدف از گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، برآوردن نیازهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش بر اساس معارف، ارزشهای تربیت اسلامی و اصول مدیریت صحیح است .
دقت و توجه به نیازهای کشور در زمینه کمبود مدیران و برنامه ریزان آموزشی متعهد و مسلمان در مقاطع مختلف تحصیل در وزارت آموزش و پرورش ، ضرورت و اهمیت این رشته تحصیلی را روشن می کند . مدیر آموزشی باید از تواناییهای مختلف از قدرت برنامه ریزی ، آشنایی به روابط انسانی و اصول مدیریت آموزشی ، برخوردار باشد تا بتواند در مورد مسائل و مشکلات آموزشی ، قدرت تشخیص مسائل و تصمیم گیری در مورد مشکلات را داشته باشد .

تکنولوژی آموزشی:

تکنولوژی آموزشی در لغت از واژه های خاص تکنو به معنی برخورد سیستماتیک با پدیده های علمی ، لوژی به معنای شناخت و آموزش به معنای فعالیت های هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام می دهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص می شود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیده ها یا روش های دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است .
تکنولوژی آموزشی ، رویکردی سیستمی است که فرآیند یاددهی و یادگیری را کنترل می کند . برای مثال متخصص تکنولوژی آموزشی بررسی می کند که در فرآیند یاددهی و یادگیری چه مسائل یا مشکلاتی وجود دارد تا بتواند مسئوولیت حل این مشکلات را بر عهده بگیرد . چنین فردی نسبت به تمام فرآیند یاددهی و یادگیری ، خواه فرآیند در مرحله درون داد سیستم باشد یا برون داد یا خود فرآیند سیستم باشد ، حساسیت نشان می دهد .
تعلیم و تربیت یک فرآیند است و عوامل سیستماتیک مثل کلاس ، معلم ، کتاب ، فضای آموزشی و امکانات آموزشی در آن وجود دارد و دارای درون دادی به نام شاگرد و برون دادی به نام فارغ التحصیل می باشد .
خیلی ها تصور می کنند که تکنولوژی آموزشی ، تکنولوژی است و این رشته باید در دانشکده فنی استقرار داشته باشد . اما باید گفت که تکنو با تکنیک فرق دارد و تکنولوژی آموزشی همراه و همگام با روانشناسی تربیتی کار آموزش را آسان می سازد . به همین دلیل محل فعالیت دانشجویان و استادان این رشته دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی است و چگونگی فعالیت متخصصان این رشته با توجه به مبانی تئوریک و عملی روانشناسی پرورشی شکل می گیرد و در آن طراحی آموزش و اجرا و ارزشیابی آموزش مطرح می باشد . در واقع کارشناسان این رشته ، طراحان آموزشی یا مهندسان آموزشی هستند . مهندسانی که هم و غم آنها تسهیل سازی یادگیری و آموزش است .

معرفی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی - مقطع کارشناسی

آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بوده و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح و تشریخ ارزشهای جدید حاکم برجامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت خاص برخوردار است و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات رواشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان از دوره های پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند. بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طول دوره تحصیل

متوسط طول دوره کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی 5 سال است (حداقل 4 سال و حداکثر 6 سال میباشد) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی شده است و طول هر ترم 17 هفته در هر نیمسال تحصیلی است زمان هر درس از نوع نظری 17 ساعت، عملی 24 ساعت و کارورزی 51 ساعت است.

تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان 142 واحد است، این دروس از لحاط محتوی به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی تقسیم میشود، دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو دسته تقسیم میشود (42 واحددروس نظری و 8 واحد دروس عملی ) کارورزی به شرح زیر:
- دروس عمومی 23 واحد
- دروس اصلی: پایه علوم ( اصلی ) 61 واحد
- دروس تخصصی : (دروس کاربردی) 50 واحد
- دروس اختیاری 8 واحد
جمع واحد 142

نقش و توانایی یا کارایی

1- مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه ، مهدکودک، کودکستان و آمادگی)
2- کارشناس تهیه مواد و وسائل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی
3- آموزگار مدارس ابتدائی
4- مدیریت مدارس ابتدائی
5- مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم
6- تدریس در مدارس کودکان استثنائی ( در صورت گذراندن دروس اختصاصی و پایه و اصلی)
7- کارشناس و مربی آموزش و پرورش پیش دبستانی در دانشگاه
8- کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
9- کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی
10- کارشناس وزارت آموزش و پرورش (دفتر آموزش ضمن خدمت، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی و مانند آن)

ضرورت و توانایی

در بسیاری از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما، پدر و مادر مسئولیت و نقش بسیار مهمی در تربیت کودکان خوددار میباشند, شکی نیست که دامان مادر و خانواده میتوانند بهترین مربی و محیط تربیتی برای کودک محسوب شوند، ولی این امر به سبب پیچیدگی های زندگی صنعتی و تقسیم وظایف میتوانند به نحو احسن تحقق یابد. کافی نمودن آگاهیهای والدین و شناخت نیازهای فرزاندنشان، اشتغال مادران کارمند و کارگر خارج از خانه به علت ضعف بنیه مالی و اقتصادی خانواده از اهم مسائل مورد نظرند، از طرف دیگر نیاز کودک به جامعه و توجه به حقوق کودک و نیاز جامعه به کودکان آینده ساز خود حائز اهمیت بسیار است.
مسئله نیاز اجتماعی بدین صورت مطرح میشود کودک نمیتواند تنها به مادر و خانواده خود متعلق باشد بلکه به کل اجتماع که درآن پرورش می یابد تعلق دارد و الزاماً مجموعه به تاثیر پذیری از شرایط و امکانات و سازمان دهی محیط اجتماعی میباشد. بنابراین همزمان با تربیت خانواده، لازم است مراکز آموزش و پرورش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش اساسی و حیانی خود را ایفاء نمایند.
آموزش و پرورش پیش دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بود و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح وتشریح ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت برخوردار است و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان در دروه های پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند.
بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی و آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است. از طرف دیگر نیازهای فردی کودکان از نقطه نظر حسی و حرکتی، عقلی واجتماع جامعه را به پرورش مربیان متعهد و دلسوز، آگاه و علاقمند نشان میدهد.
پرواضح است که کار چنین مربیانی بدون آراستگیهای معنوی و مسئولیتهای و تعهدات دینی و عقیدتی نمیتواند چندان مثمر ثمر واقع گردد. از طرفی نیاز به تربیت نیروی انسانی در این رشته که در حال حاضر بر عهده سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است مورد تأیید مقامات مسئول میباشد. به این ترتیب که کلیه مهدکودکهای زیر پوشش سازمان بهریستی و وزارت آموزش و پرورش برای حسن اداره امور مهدکودکها خود نیاز مبرمی به فارغ التحصیلان رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی دارند.